Recentelijk schreef ik over het materialen paspoort, een identificatie voor materialen in de bouw zodat deze gemakkelijk hergebruikt of ge-upcycled kunnen worden. Dichter bij huis kom ik vaak materialen op straat tegen die er in mijn ogen nog veelal bruikbaar uit zien: grofvuil.
De Gemeente Utrecht heeft op haar website een video waarin staat dat grofvuil alleen ‘s ochtends tussen 7 en 8 kan worden neergezet. Niet iedereen houdt zich daar aan, als sneupende voorbijganger kom je overdag of ‘s avonds wel eens iets interessants op straat tegen, zoals een mooie nog werkende bureaustoel.
Zo’n bureaustoel is natuurlijk geen ‘grof vuil’, hij doet het nog goed en de persoon in kwestie die er van af wilde vond wellicht het afleveren bij de kringloop te veel moeite. “En misschien heeft een voorbijganger er nog wel wat aan?” Gelukkig was dit het geval, want de vuilniswagen die ‘s ochtends het grofvuil ophaalt perst alles samen om zoveel mogelijk mee te kunnen nemen. Vroeger werd hout wel apart opgehaald maar dat bleek te duur. Het feit dat nog bruikbare materialen kapot worden gemaakt bij het ophalen vind ik erg zonde. Bij de Gemeente Oss, zo las ik eens in Vrij Nederland, doen ze het anders. Hier doet ook de kringloopwinkel mee bij het ophalen van grofvuil, zoals ook is te zien bij het gemeentelijk online loket van Oss. Verder hoorde ik van Afval Loont dat in een aantal gemeentes actief is en mensen beloond voor het afgeven van afval.
Op uitnodiging van Jasmijn van den Berg van de Gemeente Amsterdam nam ik recentelijk deel aan een rondleiding bij het grondstoffencentrum van Van Gansewinkel (nu Renewi). Hier zag ik hoe grofvuil (ook uit Utrecht en omstreken) verder wordt verwerkt. Via een slim systeem wordt alles tot kleine hapklare brokken gereduceerd en gescheiden. Deze installatie is natuurlijk heel innovatief met al haar lopende banden, schuddende machines en luchtblazende elementen. Toch zie je er nog bruikbare spullen en materialen worden gedowncycled. Mooier zou zijn als je de hoeveelheid grofvuil wat in het grondstoffencentrum terecht komt zou kunnen minimaliseren.
Ik zou daarom willen pleiten voor een meer circulaire aanpak van grofvuil in de Provincie Utrecht. De plaatsing van grofvuil zou inzichtelijk gemaakt kunnen worden door de verzoeken tot het ophalen van grofvuil te publiceren als open data. Je zou de bewoner via het gemeentelijk online loket op een kaart de preciese lokatie waar het grofvuil komt te liggen kunnen laten aangeven (of telefonisch door een medewerker), plus ongeveer wat er komt te liggen (meubels, koelkast, fiets, etcetera) en de datum wanneer het opgehaald wordt. Deze informatie zou je dan realtime op een kaart weer kunnen geven. Zo’n kaart, net zoiets als Oogstkaart.nl, maakt het bewoners vervolgens mogelijk om te sneupen en verder geeft het initiatieven die grofvuil willen upcyclen de mogelijkheid gemakkelijk aan materiaal te komen. Ik heb met dit idee meegedaan met de provinciale Utrechtse Duurzaamheidsprijs 2017.
Een stap in de circulaire richting is de openbare ‘Nu bij grof vuil in Utrecht‘ facebook groep waar je een foto van grofvuil + adres kunt posten. Ik heb een Utrechts grofvuil op de kaart demo gemaakt waar ik voor een aantal maanden de posts op deze facebook groep op de kaart heb gezet. Zie onder voor een beschrijving hoe ik de kaart heb gemaakt.
Beschrijving
- Ik heb www.facebook.com/NBGVIU/ ingeladen in Firefox en naar beneden gescrolld tot ik de posts van 2015 kon zien. Vervolgens heb ik de volledige site (inclusief plaatjes) opgeslagen.
- Via python heb ik de .html ingelezen om de text, plaatjesnaam en de tijd te exporteren naar een CSV. Ik heb alleen de posts meegenomen waar een duidelijk adres in staat vermeld.
- Vervolgens heb ik een nieuwe CSV gemaakt met de adressen geconverteerd naar latitude en longitude via python-geocoder. Deze nieuwe CSV heb ik geopend en weergegeven in QGIS.
- Op de uiteindelijke kaart wil ik niet meer de adressen weergeven maar een punt zetten op de dichtstbijzijnde straat gezien vanaf de adres lokatie. In QGIS heb ik zodoende de WFS laag nwb_wegvak_2016, beheerd door Rijkswaterstaat, ingeladen om alle wegen weer te geven. Alleen de wegen rond de grofvuil lokaties heb ik geexporteerd naar een shapefile.
- De CSV en de weglokaties heb ik ingeladen in PostGIS en een nieuwe tabel gemaakt door ST_ClosestPoint toe te passen.
- De tabel heb ik weer ingeladen in QGIS en geexporteerd als GeoJSON.
- Ik heb de plaatjes hernoemd naar de ID van de GeoJSON. Ook heb ik gekeken of de plaatjes niet privacy gevoelige informatie weggeven (gezichten, nummerborden, etcetera).
- Als laatste heb ik de LeafletSlider plugin gebruikt om de demo te maken.
- Zie het resultaat op gispla.net/utrechtgrofvuilkaart/